Feidias
(5. stor. pred n.l.)
najväčší sochár antiky
O Feidiovi a jeho živote vieme pomerne málo. Hoci je jedným z
najväčších umelcov, akých ľudstvo malo, nie je známe, že by antickí
autori napísali jeho životopis; údaje o jeho živote sú roztratené v
spisoch všeobecného charakteru. Narodil sa asi krátko po roku 500 pred
n.l. v Athénach. Jeho otec bol malý remeselník a volal sa Charmidés.
Mladosť prežil v búrlivých rokoch grécko-perzských vojen. Patril ku
generácii, ktorá osobne nebojovala proti perzským dobyvateľom, zato
však bola vychovávaná v občianskom nadšení, ktoré v nej zanechalo spomienku
na tie slávne dni.
Začínal ako maliar v Polygnótovej škole, ku ktorej patril aj jeho brat
alebo bratranec Panaios. Feidias obdivoval veľkého maliara a veľa sa
od neho naučil. Neskôr využil jeho nápady a inšpiroval sa viacerými
postavami z jeho fresiek pri modelovaní svojich reliéfov a voľných sôch,
ktoré potom reprodukoval do mramoru. Pretože pochyboval o svojom maliarskom
nadaní, odišiel do Argosu do učenia k starému majstrovi bronziarovi
Ageladovi, ktorý bol v tom čase, r. 470 pred n.l., na vrchole svojej
slávy. Podľa tradície k Ageladovým žiakom patrili aj Myrón a Polykleitos,
dvaja veľkí sochári 5. storočia. Myrón, "majster sochárskeho
okamžiku", bol starší ako Feidias, jeho Diskobolos, "Atlét hádzajúci
diskom", je jednou z najznámejších gréckych sôch. Argejský sochár Polykleitos,
"majster monumentálnej harmónie", tvorca Doryfora, "Atléta nesúceho
oštep", bol Feidiovým o málo mladším súčasníkom. S ním sa Feidias pravdepodobne
stretol pri súťaži na výzdobu efezského chrámu. Vďaka tomu, že zmenil
umeleckú disciplínu, dosiahol Feidias veľkú zručnosť vo všetkých výtvarných
technikách. K obohateniu jeho ducha prispeli postupy a objavy Polygnótovej
iónskej maliarskej školy a dórska prísnosť a rozvážnosť sochárov z Argosu.
Feidiove sochy sa bez výnimky stratili; poznáme ich len z popisov a
kópií. K reliéfom, na ktorých vytvorení mal Feidias osobnú alebo vodcovskú
účasť, bol osud láskavejší; mnohé sa zachovali.
Sochárske začiatky
Prvým Feidiovým veľkým dielom bol pomník na oslavu maratónskeho víťazstva
nad Peržanmi, ktorý vytvoril pre Delfy asi v rokoch 465-461 pred n.l.
a zachovala sa z neho iba časť podstavca. V šesťdesiatych rokoch vytvoril
Athénu pre Pelléne na Peloponéze a okolo roku 450 pred n.l. bronzovú
sochu Apollóna Parnopia, "hubiteľa kobyliek", pre Akropolu, ktorá sa
zachovala v pomerne dobrej kópii. Táto rímska mramorová kópia bronzového
originálu sa nachádza v Kassele (NSR); je ešte v "prísnom štýle" predklasického
obdobia a dokazuje, že Feidias skutočne dokázal "pretvárať bohov v ľudí
a ľudí v bohov", ako tvrdí Filón.
Okolo roku 460 pred n.l. sa konala súťaž o najlepšiu sochu ranenej
Amazonky, ktorá mala byť venovaná Artemidinmu chrámu v Efeze. Na súťaži
sa stretla skupina veľkých sochárov 5. storočia a v porote hlasovali
sami sochári a to tak, že každý síce na prvom mieste uviedol svoje dielo,
ale na druhom už dielo iného a celkové poradie sa stanovovalo podľa
zaradenia na druhé miesto. Vyhrala socha Polykleitova, druhú cenu získal
Feidias, tretiu Kresilas. Všetky tri sochy sa zachovali v rímskych kópiách;
Amazonky sú si podobné, čo potvrdzuje, že Gréci sa nebáli opakovať zavedený
typ posvätený tradíciou, napriek tomu každá verzia bola osobitnou morálnou
bytosťou. Feidiova Amazonka je ženskejšia, i keď ozbrojená; Polykleitova
je podobná Kresilovej, pretože je mužnejšia, opiera sa o stĺp či podstavec.
Ešte pred polovicou storočia vytvoril Feidias súsošie Periklovho otca
Xanthippa a básnika Anakreonta, ktorí boli priateľmi. Z kópie jeho sochy
Anakreonta z Teu, ktorá sa nachádza v Kodani, je na prvý pohľad zrejmé,
že zobrazuje básnika radosti, krásy a pohody. Skoro po polovici storočia,
v rokoch 440-430 pred n.l., vznikol monumentálny reliéf zobrazujúci
bohyne Démeter a Koré ako podávajú Triptolemovi prvé klasy obilia. Reliéf
bol nájdený vo svätyni v Eleusíne a dnes je v Národnom archeologickom
múzeu v Athénach.
Sochy bohyne Athény
Feidias sa preslávil troma kolosálnymi sochami bohyne Athény pre Akropolis.
Z Kymónovho poverenia vytvoril v rozmedzí rokov 460-450 pred n.l. bronzovú
sochu Athény Promachos, "Athény v zbrani", ktorá bola vysoká
približne deväť metrov. Bola to najväčšia socha, akú kedy v Athénach
odliali. Táto bronzová socha s prilbou, štítom a kopijou, stála pred
Parthenónom a bola prvým znakom domova pre vracajúcich sa námorníkov,
ktorí zďaleka zazreli pozlátený hrot oštepu, čo držala Athéna v ruke.
Sochu previezol cisár Justinián do Konstantinopolu a neskôr sa zničila.
Zachovala sa časť jej podstavca, ale nepoznáme ani jednu jej kópiu.
Druhou slávnou sochou bola Athéna Lemnia, ktorú dali zhotoviť
Athénčania žijúci na ostrove Lémnos. Feidias ju vyhotovil v rokoch 451-448
pred n.l. Bola tiež z bronzu, v mierne nadživotnej veľkosti, tentoraz
bez prilby a stála na podstavci vo voľnom priestranstve athénskej Akropoly.
Znalci ju vysoko hodnotili a hovorili o nej ako o Feidiovom vrcholnom
diele. Aj tento originál zmizol, zachovala sa však kvalitná kópia hlavy
Athény Lémnijskej, ktorá je v Mestskom múzeu v Bologni a ktorá dokonale
pristane k soche Athény drážďanského múzea.
Treťou Feidiovou Athénou bola dvanásťmetrová Athéna Parthenos,
"Panenská", ktorá bola umiestnená v Parthenone ako hlavná chrámová socha.
Bola zo zlata a slonoviny, vyhotovená v chryselefantínovej technike.
Zlato malo hmotnosť viac ako 1150 kilogramov a Feidias ho použil na
odev bohyne, ktorý sa dal v prípade potreby po častiach oddeliť, takže
slúžil ako posledná záloha štátneho pokladu. Podľa všetkých, kto sochu
popisovali, musel byť dojem z nej nádherný - kolorovaná slonovina nahých
častí tela bohyne kontrastovala so žiarou zlatého rúcha, vyzdobeného
ešte ornamentmi zo skla a farebných drahokamov.
Na hlave mala attickú prilbu s vysokým chocholom, sfingou, dvoma Pegasmi
a sovou. V pravej ruke držala Athéna drobnú Niké, bohyňu víťazstva,
ľavou rukou pridržovala štít, po ktorom sa plazil had, athénsky mýtický
kráľ Erichthónios. Reliéf na podstavci sochy zobrazoval stvorenie Pandory,
na sandáloch bohyne bol zobrazený boj s Kentaurami. Na vnútornej strane
Athéninho štítu namaľoval Feidias boj bohov s Gigantmi, v ktorom sa
bohyňa zvlášť vyznamenala. Na vonkajšej strane štítu bol zobrazený boj
Grékov s Amazonkami, ktorého sa aktívne zúčastnili athénski hrdinovia.
Tento reliéf poznáme z rímskej repliky, na tzv. Strangfordskom štíte
môžeme tiež rozoznať určité portrétne rysy u Thésea, pripomínajúceho
Perikla a napolo holohlavého Daidala, ktorý mal isté rysy Feidiove:
tento skromný náznak portrétu obidvoch osobností sa stal Feidiovi osudným.
V neskoršej dobe vznikla legenda, že akýkoľvek pokus o odstránenie Feidiovej
podoby zo štítu by mal za následok zrútenie celej sochy.
Socha bola dokončená roku 438 pred n.l.; zachovali sa z nej iba malé
kópie z rímskeho obdobia.
Výzdoba Parthenónu
Hlavné dielo Feidiovo, ktoré dodnes najviac obdivujeme, bola sochárska
výzdoba Parthenónu. Počas grécko-perzských vojen spustošili Athény
Peržania a z Akropoly zostala iba hŕba rozvalín. Keď sa po Kymónovom
vypovedaní do vyhnanstva ujal vlády Perikles, začala sa prestavba Athén.
Perikles sústredil do Athén najlepších umelcov z celého Grécka a za
hlavného dozorcu nad všetkými stavebnými prácami na Akropoli určil svojho
blízkeho priateľa Feidia. Perikles a Feidias pretvorili Athény na najkrajšie
grécke mesto; "Feidias bol mužom, ktorý prevtelil Periklovu filozofiu
do farieb a mramoru."
Plán Parthenónu navrhol Iktinos a stavbu viedol druhý architekt Kallikratés.
So stavbou začali r. 447 pred n.l., r.442 pred n.l. už stály všetky
stĺpy, r. 438 pred n.l. ju zastrešnili, takže do nej mohli postaviť
kultovú sochu, r. 432 pred n.l. dokončili reliéf a časti štítovej výzdoby.
Feidias ovplyvnil už samu koncepciu chrámu tak, aby sa stal majstrovským
dielom nielen architektúry, ale aj skulptúry. Bol navrhnutý v dórskom
slohu a obohatený iónskymi prvkami. Na priečelie umiestnili osem dórskych
stĺpov v dvoch radoch za sebou, čím zväčšili štítové plochy pre sochársku
výzdobu. Na strany dali po sedemnástich stĺpoch, nad architráv umiestnili
tradičné metopy a triglyfy. Cellu olemovali na hornom vonkajšom okraji
nepretržitým iónskym vlysom a vnútri rozdelili na dve časti, oddelené
múrom. Východnú časť rozčlenili dórskym stĺporadím na tri pozdĺžne lode,
pričom prostrednú rozšírili, aby v nej vynikla Feidiova kolosálna socha
Athény Parthenos. Západná časť mala štyri vnútorné iónske stĺpy a slúžila
ako chrámová a štátna pokladnica. Stavbu vytvorili zo snehobieleho pentelského
mramoru.
V 6. storočí n.l. chrám premenili na kresťanský, v 15. storočí na mešitu
a Turci z neho napokon urobili pracháreň, ktorú v roku 1687, keď Athény
obliehali Benátčania, zasiahol granát. Hrozný výbuch ťažko poškodil
stavbu: na bočných stranách sa zrútilo veľa stĺpov, zničila sa veľká
časť výzdoby, zrútila sa strecha. Od tých čias sa výzor Parthenónu takmer
nezmenil, iba v rokoch 1801-1802 odviezol z neho lord Elgin do Londýna
vyše 200 debien sochárskeh výzdoby. Hoci mu turecká vláda povolila odniesť
iba niekoľko zlomkov s nápismi a niekoľko figúr, dal strhnúť asi tucet
sôch, päťdesiatšesť tabúľ vlysu a do pätnásť metóp, a všetko neskôr
predal Britskému múzeu.
Sochárska výzdoba Parthenónu zahrňovala skupiny sôch v tympanonoch
- vnútorných priestoroch štítov, 120 štvorcových metop vonkajšieho
dórskeho vlysu a iónsky vnútorný vlys. Sochárska výzdoba
dostala bohatú polychrómiu, takže svietila farbami. Ešte nebola dokončená,
keď Feidia postavili pred súd a tak dielo museli na Periklovo želanie
dokončiť Feidiovi žiaci. Ani nie je možné, aby také obrovské dielo vytvoril
jeden človek. Veď len slávny iónsky vlys s reliéfmi bol dlhý 155 metrov;
pri takej práci musel Feidias zamestnávať početnú skupinu spolupracovníkov.
Predpokladá sa, že Feidias vypracoval modely plastík na výzdobu v hline
alebo v sadre, ktoré potom pomocníci vtesali do pentelického mramoru.
Na východnom štíte bola scéna z mýtu o narodení Athény zo Zeusovej
hlavy. V rohoch východného štítu boli umiestnené polofigúry Hélia a
Selény so záprahmi koní. Kone boha Slnka sa vzpínajú a ohlasujú deň;
kone bohyne Mesiaca skláňajú hlavy: bola tu vyjadrená myšlienka zrodu
a zániku. V južnom rohu u Hélia s jeho vozom sedeli Dionýzos, Koré a
Démeter. K nim pristupuje posolkyňa bohov Iris so správou o zrodení
Athény. V ústrednej skupine sedel Zeus, a pred ním stála Athéna, na
ktorej hlavu kládla Niké veniec. Na druhú stranu ustupoval Héfaistos,
ktorý kladivom rozštiepil Diovi hlavu, aby sa Athéna mohla dostať von,
za ním Apollón a Artemis so svojou matkou Létó a vedľa nej Dioné so
svojou dcérou Afroditou.
Západný štít predstavoval boj Athény s Poseidónom o to, kto
bude vládcom Attiky. Poseidón nechal vyvrieť prameň, Athéna nechala
vyrásť olivovník, ktorý bol podľa Athénčanov vzácnejší, preto spor vyhrala.
Athéna a Poseidón stáli oproti sebe uprostred štítu. Pri oboch stál
ich záprah: Poseidónovi viedla kone jeho manželka Amfitríté, Athéne
bohyňa víťazstva Niké. Rohové figúry západného štítu predstavovali attické
rieky a pramene.
Zachovali sa iba postavy v rohoch a torzá týchto sôch sú v Britskom
múzeu.
Časť stavby, spočívajúcej na stĺpoch, má spodné brvno - architráv,
u dórskeho slohu nerozdelené a u iónskeho rozdelené na tri mierne prečnievajúce
pásy. Vlys, ktorý leží nad týmto brvnom, je u dórskej stavby vyzdobený
štvorcovými políčkami, v ktorých sa striedajú dosky s tromi zvislými
zárezmi - triglyfy a dosky s reliéfnou výzdobou - metopy; u iónskej
stavby je vlys nečlenený a spravidla vyzdobený súvislým reliéfom. Na
štyroch priečeliach bol cyklus deväťdesiatich dvoch vysokých reliéfov,
po 14 sôch bolo na priečeliach a 32 na stranách. Dodnes neostala ani
polovica, ako-tak zachovaných je iba šestnásť; väčšina je v Britskom
múzeu alebo v Louvri.
Metopy východnej steny zobrazovali zápas bojov s Gigantmi, ten
istý námet, ktorý Feidias namaľoval na vnútro Athéninho štítu. Na západnom
priečelí bol zobrazený boj Grékov s Amazonkami, ktorý pripomínal
Grékom ich víťazstvo nad Peržanmi: aj Amazonky sa dostali z Východu
až do Athén, odkiaľ ich vyhnal Théseus. Námetom severných metop
bol pád Tróje; trójsku vojnu chápal aj Hérodotos ako prológ ku grécko-perzským
vojnám. Najlepšie sú zachované metopy na južnej strane stavby,
zobrazujúce boj Lapithov s Kentaurmi.
Je veľmi pravdepodobné, že Feidias bol pri osadzovaní metóp na štyroch
priečeliach. Na štíty osadzovali skulptúry možno až po Feidiovom odchode;
majster však bezpochyby rozvrhol hneď na začiatku prác plán obidvoch
súborov.
Slávny vnútorný iónsky vlys okolo celly - hlavnej miestnosti
gréckeho chrámu - zobrazoval sprievod na Akropolu počas veľkých Panthenají,
čo bol občiansky sviatok Athény Parthenos a slávil sa každý štvrtý rok.
Vlys bol asi 160 metrov dlhý a bolo na ňom vyše tristopäťdesiat postáv
- okrem desiatok koní a obetných zvierat. Takmer šesťdesiat metrov vlysu
je teraz v Akropolskom múzeu, vyše osemdesiat metrov je pýchou Britského
múzea, asi tri metre krášlia Louvre a približne pätnásť metrov je nezvestných.
Postavy sú stvárnené v polovičnej životnej veľkosti. Všetci mieria
k východnému priečeliu, k vchodu do chrámu, kde sa odovzdáva Athéne
nový plášť - pelops. Na západnej strane vlysu sa pripravujú athénski
mladíci jazdeckého oddielu. Na severnej a južnej strane vlysu postupuje
sprievod tak, ako počas slávnosti tiahol na Akropolu; začínajú ho usporiadané
sprievody jazdcov, za jazdou idú bojové vozy a za nimi kráča sprievod
občanov: krásní starci s ratolesťami, mládenci s džbánmi oleja, speváci,
pastieri s obetnými zvieratami, predstavitelia metoikov a urodzené athénske
dievčatá, z ktorých najprednejšie prinášali Athéne pelops. Sprievod
čakali dve skupiny fúzatých mužov, mýtickí hrdinovia attických fýl,
ale súčasne aj najvyšší úradníci obce. Dvanásť hlavných bohov sa prišlo
zúčastniť athénskej slávnosti, sedia v niekoľkých skupinách a družne
sa zabávajú.
Asi najlepšiu predstavu o pôvodnom vzhľade Parthenónu nám dáva jeho
model v newyorskom Metropolitnom múzeu. Iónsky vlys a štítové figúry
predstavujú vrchol klasického gréckeho umenia.
Vyhnanstvo
Nádhera diela a výnimočnosť Feidiovho postavenia vzbudzovali závisť,
a to predovšetkým vtedy, keď Periklovi odporcovia napádali jeho priateľov,
lebo napádať Perikla samého bolo ťažko možné. V roku 432 pred n.l. došlo
aj na Feidia. Bol obžalovaný zo sprenevery zlata a slonoviny, z verejného
pohoršenia a bezbožnosti. Bol zbavený obvinenia zo sprenevery, keď zlato
na soche bolo prevážené a zistilo sa, že ani so slonovinou nehospodáril
špatne. Verejné pohoršenie malo spočívať v tom, že Feidias vraj lákal
athénske ženy a dievčatá do svojej dielne, aby ich používal pre prácu
ako živé modely. Aj z tohoto obvinenia bol Feidias oslobodený. Ale zobrazenie
seba a Perikla na štíte Athény sa dalo klasifikovať ako bezbožnosť a
Feidias bol uznaný vinným a odsúdený. Súdil ho aeropag, súdny dvor pre
veci náboženské, posledná bašta aristokracie v sústave orgánov athénskej
demokracie, ktorú ľud aristokracii ponechal, pretože pri známej náboženskej
znášanlivosti Grékov bola celkom bezvýznamná. Ale proti rozhodnutiu
tohoto súdu nebolo odvolania. S pomocou Perikla utiekol Feidias do Élidy,
kde dožil svoje dni na posvätnej pôde olympijskej.
Jeden z divov sveta
K poslednej fáze činnosti starnúceho sochára patrili sochy atlétov
a napokon ako zavŕšenie jeho životného diela kultová socha Dia v
Olympii, ktorá sa stala divom sveta. Jej podobu poznáme z élidských
mincí z počiatku 2. st. n.l.
Socha bola vysoká dvanásť metrov. Diovo rúcho, vlasy a brada boli zo
zlata, nepokryté časti tela zo slonoviny, do očí boli vsadené vzácne
drahokami. Zeus sedel na tróne s vysokým operadlom, ktorý bol z cédrového
dreva vykladaného ebenom a slonovinou. Z jeho tváre žiaril dôstojný
pokoj a vznešenosť zvrchovaného vládcu nad ľuďmi a bohmi, vo vlasoch
mal veniec olympijského víťaza. Cez ľavé rameno mal prehodený zlatý
plášť vysádzaný palmovými a ľaliovými lístočkami. Na dlani Diovej pravej
ruky stála dvojmetrová soška Niké, bohyňa víťazstva. Ľavou rukou sa
opieral o vysokú berlu vykladanú drahokamami, na ktorej sedel jeho posvätný
orol, symbol moci. Zeus sedel na tróne, ktorého výzdoba oslavovala predovšetkým
samého Dia: postranné operadlá zdobili dve sfingy, tri Charitky, bohyne
pôvabu a krásy, a tri Hóry, bohyne ročných období. Nohy trónu niesli
štyri tancujúce Niké. Ďalšia výzdoba velebila Grécko: boli tu scény
z bojov medzi Kentaurmi a Lapithmi, symbol víťazných bojov Grékov a
barbarov, a scény s hrdinskými činmi dórskeho Hérakla a athénskeho Thésea,
symbol jednoty Grékov. Podnožka trónu bola vyzdobená výjavmi z bojov
s Amazonkami, ktoré podľa starých bájí pritiahli k Athénam z Malej Ázie
rovnako ako nedávno Peržania, boli však Grékmi porazené a zahnané. A
napokon oslavovala výzdoba trónu olympijské hry: osem závodníkov symbolizovalo
osem vtedajších súťaží na hrách, ktoré prinášali mier a upevňovali súdržnosť
medzi Grékmi. Socha stála v Diovom chráme v Olympii a zaberala celú
šírku chrámovej lode. Feidias ju vraj vytvoril podľa veršov 528 až 530
prvého spevu Íliady: "Kronovec riekol a tmavými brvnami na súhlas kývol;
božské vládcove vlasy sa zhrnuli na čelo razom z jeho nebeskej hlavy
a veľký Olymp sa zachvel."
Socha vznikla v roku 433 pred n.l. Každý rok prichádzali tisícky ľudí
do svätyne v Olympii zložiť hold Diovi. Stála v chráme po stáročia,
ale v rímskych časoch bola svätyňa zanedbaná. Zbožný cisár Theodosius
II. dal túto "pohanskú" sochu v roku 394 n.l. pravdepodobne odviezť
do Konstanstinopolu, kde ju, zdá sa, v roku 475 nakoniec zničil oheň.
Sochárova dielňa
Najväčšiu zásluhu na odkrytí Olympie mal nemecký archeológ Ernst Curtius,
ktorý tu začal kopať v polovici 19.storočia. Jeho príklad nasledovali
ďalší a v rokoch 1954-1955 odkryli nemeckí archeológovia západne od
Altidy, v troskách ranobyzantského chrámu, základy pôvodných zdí; medzi
nimi našli rôzne sochárske nástroje. Pôdorys pôvodnej stavby svedčí
o tom, že to bola sochárska dielňa; potvrdili to ďalšie nálezy dlát
a kladív, úlomky bronzu, železných prútov, odštepkov slonoviny. Keď
sa našla čierna konvička z doby okolo roku 430 pred n.l., neváhal vedúci
vykopávok E. Kunze vyhlásiť, že našli Feidiov ateliér. Na dolnej strane
tejto konvičky bolo vyryté písmom monumentálnych nápisov: Feidiú eimi,
Patrím Feidiovi.
Feidiov ateliér prezradil techniku, ktorou Feidiás tvoril. Najprv dal
zrejme vyhotoviť model sochy v skutočnej veľkosti, potom ho dal rozrezať
na niekoľko častí a podľa nich zhotovili jeho spolupracovníci matrice.
Vzhľadom k rozmerom tieto matrice vyztužili železnými prútmi. Podobné
matrice dal Feidiás zhotoviť aj pre sochu dvojmetrovej bohyne Niké,
ktorú držal Zeus v pravici; tieto matrice sa zachovali v takom stave,
že sa z nich dá posúdiť nielen podoba bohyne, ale aj jej rúcha: to je
prevedené v naprosto rovnakom štýle ako u posledných sôch na štítoch
Parthenónu.
Feidiás mal vysoko kvalifikovaných pomocníkov, dvoch z nich poznáme.
Kolótea, ktorý mal na starosti technickú stránku práce, a Panaia, mladšieho
brata či bratranca, ktorý bol tvorcom maliarskej výzdoby trónu. Mená
ostatných vybledli a pre neskoršie generácie zostala Diova socha výtvorom
jedného človeka.
Feidiovo dedičstvo
Feidiove sochy pôsobia dojmom, akoby v nich bol život, akoby šlo o
živé bytosti. Feidias dosiahol vo svojom umení to isté zobrazenie ľudského
vnútra, aké zavŕšil vo vývoji gréckej tragédie Euripidés a vo filozofii
Sokratov žiak Platón. Jeho sochy vzbudzovali rovnaké nadšenie v čase
svojho vzniku ako dnes. Feidias pre nás navždy zostane tvorcom, o ktorom
Rodin povedal: "Kedykoľvek vyslovím Feidiovo meno, mám na mysli celé
grécke sochárstvo, ktorého najvyšším výrazom bol Feidiov génius."
Zoznam použitej literatúry:
Alpatov, Michail V.: Dejiny umenia 1. Bratislava
1976.
Bouzek, Jan - Ondřejková, Iva: Periklovo Řecko. Praha 1989.
Caselli, Giovanni: Divy sveta. Martin 1991.
Homéros: Ílias. Bratislava 1986.
Lacika, Ivan - Vančo, Miloš: Grécko. Bratislava 1992.
Pijoan, José: Dejiny umenia 2. Bratislava 1987.
Walker, Charles: Kamenní svedkovia dávnych čias. Bratislava 1987.
Zamarovský, Vojtech: Grécky zázrak. Bratislava 1990.
Zamarovský, Vojtěch: Za sedmi divy světa. Praha 1990.